Základní umělecká škola
Mladá Boleslav


Hodnocení žáku

Žáci jsou hodnoceni známkou v průběhu školního roku, v pololetí a na konci školního roku. Hodnocení výsledků vzdělávání žáků se řídí vyhláškou č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání.

Žák je v jednotlivých předmětech hodnocen na vysvědčení těmito stupni prospěchu:

  • 1 – výborný
  • 2 – chvalitebný
  • 3 – uspokojivý
  • 4 – neuspokojivý

Žák je na konci prvního a druhého pololetí celkově hodnocen těmito stupni:

  • prospěl (-a) s vyznamenáním
  • prospěl (-a)
  • neprospěl (-a)

Žák prospěl s vyznamenáním, jestliže je z hlavního předmětu hodnocen stupněm prospěchu 1 - výborný, v žádném povinném předmětu není hodnocen stupněm prospěchu horším než 2 - chvalitebný a průměr stupňů prospěchu z povinných předmětů nemá vyšší než 1,5. Není-li stanoven hlavní předmět, prospěl žák s vyznamenáním, jestliže není hodnocen v žádném povinném předmětu stupněm prospěchu horším než 2 - chvalitebný a průměr stupňů prospěchu z povinných předmětů nemá vyšší než 1,5.

Žák prospěl, jestliže nebyl ani v jednom povinném předmětu hodnocen stupněm prospěchu 4 – neuspokojivý.

Žák neprospěl, jestliže byl z některého povinného předmětu hodnocen stupněm prospěchu 4 – neuspokojivý.

Nelze-li žáka hodnotit za první pololetí ze závažných objektivních příčin, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za první pololetí bylo ukončeno nejpozději do ukončení hodnocení za druhé pololetí příslušného školního roku.

Nelze-li žáka hodnotit za druhé pololetí ze závažných objektivních příčin, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za druhé pololetí bylo ukončeno do konce měsíce srpna příslušného školního roku.

Ředitel školy může uznat částečné vzdělání žáka, pokud je doloženo prokazatelným způsobem a od doby jeho dosažení neuplynulo více než 5 let. Uzná-li ředitel školy dosažené vzdělání žáka, uvolní žáka z vyučování a hodnocení v rozsahu uznaného vzdělání.

Průběžné hodnocení:

V průběhu školního roku je žák v individuální výuce hodnocen minimálně jednou za měsíc známkou, kterou učitel zaznamená do třídní knihy a žákovské knížky. Klasifikace v kolektivní výuce  probíhá pouze verbálně, v případě problemů kontaktujeme zákonné zástupce.

Známka zahrnuje:

  • zvládnutí zadaných úkolů
  • úroveň domácí přípravy
  • aktivitu a přístup žáka k práci v hodině

Žáky hodnotíme a klasifikujeme s ohledem na jejich osobní maximum.

Pro hodnocení žáka v jednotlivých vyučovacích hodinách mohou učitelé využít i alternativní formy hodnocení (např. razítka, obrázky, nálepky apod.), tyto prostředky mají pro žáky motivační funkci, nenahrazují klasifikaci.

Hodnocení v pololetí a na konci školního roku:

V pololetí a na konci školního roku je žák hodnocen známkou na vysvědčení. Tu stanovuje učitel na základě:

  • klasifikace v průběhu školního roku
  • posouzení úrovně prezentace práce žáka na veřejnosti (vystoupení, výstavy apod.)
  • úrovně splnění kritérií stanovených v učebních osnovách (splnění učebních osnov hodnotíme stupněm 1).

V případech, kdy jsou učební osnovy rozpracovány do delších časových celků než jeden rok (např. ve výtvarném oboru, v komorní hře apod.), klasifikujeme pokroky žáka směrem ke splnění daných učebních osnov.   

Kritéria pro postup žáka do vyššího ročníku:

  • absolvování nejméně jednoho vystoupení, koncertu, výstavy, představení za školní rok nebo úspěšné vykonání komisionální zkoušky.

Kritéria pro absolvování stupně:

  • splnění učebních osnov daných tímto ŠVP pro I. či II. stupeň ZUŠ s hodnocením nejhůře stupněm 3 (uspokojivý)
  • absolventský koncert, výstava, vystoupení, představení, případně komisionální zkouška před komisí složenou nejméně ze tří učitelů

Komisionální zkoušky:

  • podléhají platné legislativě
  • učitel si může v odůvodněnych případech (např. při dlouhodobé absenci žáka) vyžádat jejich konání

Zásady hodnocení:

  • žák musí vědět, za co bude hodnocen
  • vycházíme z pozitivního hodnocení žáka
  • při hodnocení je možné přihlédnout k momentální indispozici žáka

Charakteristika klasifikačních stupňů na vysvědčení:

  • 1 – žák plní zadané úkoly a učební osnovy, ve výuce je aktivní, je schopný samostatné přípravy (přiměřeně ke svému věku), projevuje zájem o zvolený obor
  • 2 – zadané úkoly a učební osnovy plní žák s drobnějšími nedostatky (na nižší úrovni)
  • 3 – žák plní zadané úkoly a učební osnovy pouze částečně, jeho domácí příprava je průměrná
  • 4 – žák neplní zadané úkoly a učební osnovy, má zásadní nedostatky v domácí přípravě